BreakingVill stoppa fackens stöd till S – får miljoner i indirekt stöd...

Vill stoppa fackens stöd till S – får miljoner i indirekt stöd varje år

Läckta uppgifter tyder på att regeringen planerar att stoppa LO:s stöd till Socialdemokraterna. Samtidigt slussas runt 250 miljoner kronor årligen av näringslivet till politiska kampanjer utan kritik från samma partier.

Regeringen gör ett nytt försök att begränsa Socialdemokraternas stöd från fackliga organisationer. Nu ges nya direktiv till en utredning som i stort sett är klar och snart skulle ha redovisats.

2023 tillsatte regeringen en kommitté för att granska insynen i partiernas finansiering. Uppdraget omfattade en översyn av reglerna för anonyma bidrag, partiers redovisning av dessa samt om det bör införas krav på medlemmars samtycke vid ekonomiskt stöd från arbetsmarknadsorganisationer.

Enligt ett utkast som Svenska dagbladet tagit del av har kommittén hittills bedömt att sådana samtyckeskrav ”starkt skulle kunna ifrågasättas från grundlagssynpunkt”.

Näringslivets stöd

I dag ger Svenskt näringsliv inga direkta bidrag alls till politiska partier. Men en rapport från Arena opinion 2022 visar att Svenskt näringsliv och andra företagsintressen årligen investerar över 250 miljoner kronor i moderatnära opinionsinsatser.

Pengarna går bland annat genom Stiftelsen fritt näringsliv till tankesmedjor som Timbro och Fri värld, samt till aktörer som Institutet för näringslivsstudier och Ratio. Detta stöd är tio gånger större än det som går till progressiva eller fackliga tankesmedjor, något bland annat Aktuellt i Politiken tidigare har rapporterat om.

Svenskt näringslivs senaste satsning, ”tankesmedjan” Synaps, fokuserar på att främja mer privatdriven vård. När det nya S-ledda styret i Region Stockholm nu börjar avveckla vissa vårdval, satsar Svenskt näringsliv miljontals kronor för att motarbeta detta. Inte direkt genom Moderaterna, utan via Synaps. Tankesmedjan leds av Gustaf Drougge, tidigare stabschef hos regionrådet Irene Svenonius (M).

Det indirekta stödet till högern sträcker sig långt och har genom åren inkluderat allt från utbildningsprogram för ungdomsförbund, demonstrationer och stora kampanjsatsningar och konferenser. Dessutom har opinionsbildande tankesmedjor bedrivit verksamhet som ofta balanserar på gränsen till det etiskt tveksamma.

Negativa kampanjer mot egna medlemmar

Moderaterna har länge kritiserat det fackliga stödet till Socialdemokraterna med hänvisning till att varje medlem inte gett sitt enskilda uttryckliga godkännande. LO:s stöd baseras dock på demokratiskt fattade beslut, till skillnad från Svenskt näringslivs bidrag till kampanjer som ibland kan strida mot medlemsföretagens egna intressen.

2018 avslöjade AiP hur Svenskt näringsliv-finansierade ”Skattefakta”, ett konto på Facebook, spred en bild där V:et i SVT:s logotyp bytts ut mot Vänsterpartiets partisymbol, som en illustration av påstådd vänstervridning inom public service. Detta trots att SVT, via Medieföretagen, årligen betalar cirka en miljon kronor i medlemsavgift till Svenskt näringsliv.

Skattefaktas bild. Foto: Skärmdump

Budskapet kopplades även till påståendet att ”Public service har överlevt sig själv och bör kraftigt begränsas, eftersom det inte längre fyller samma funktion eller behov som under DDR-Sveriges tid.”

– I syfte att väcka engagemang i skattefrågor har det spetsats till över gränsen för vad som är rimligt och sakligt korrekt. Vi har bett SVT förbehållslöst om ursäkt, sa Svenskt näringslivs presschef Peter Isling till AiP då.

Svenskt näringsliv hävdar att kampanjpengarna härrör från tidigare avkastning.

Egen ”trollfabrik”

Svenskt näringsliv har tidigare stått bakom trollfabriken Näringslivets mediaservice, som riktade attacker mot meningsmotståndare. Bland annat drev de kampanjen Arga Andersson mot Magdalena Andersson och spridde extrema budskap i sociala medier. NMS har av bland annat Max V. KarlssonDagens ETC kallats för näringslivets egen ”trollfabrik”.

Bland de kanske mer kontroversiella verksamheterna finns den fortfarande aktiva Näringslivets medieinstitut (NMI). NMI drivs som ett eget bolag, där Stiftelsen fritt näringsliv är den största uppdragsgivaren. Institutets uppdrag är att granska medier och enskilda journalister som de anser ägnar sig åt oetisk journalistik, rapporterar Dagens ETC.

Skogsindustrin finansierade en kritisk granskning från NMI riktad mot DN-journalisten Lisa Röstlund, som undersökte deras verksamhet.