Socialdemokraterna presenterar förslag för att stödja elever med diagnoser som adhd och autism. Partiet föreslår att rektorer får mer utbildning om NPF och att särskilda forskningsskolor etableras. Det rapporterar TT.
Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) presterar sämre i skolan, och 34 procent saknar gymnasiebehörighet, jämfört med 12 procent bland barn utan diagnoser. Det uppger Åsa Westlund, Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson, vid en pressträff.
– Vi måste höja kunskapen om vad som fungerar för barn med NPF-diagnoser i skolan, säger hon.
Hon lyfter fram en kartläggning från föräldranätverket ”Rätten till utbildning” som visar att elever i denna grupp har högre skolfrånvaro, drabbas oftare av psykisk ohälsa och löper större risk för självmord.
– Jag är självkritisk till att vi inte har gjort tillräckligt mycket tidigare för att den här gruppen ska få den hjälp de behöver i skolan, säger hon.
Socialdemokraterna föreslår att rektorsutbildningen ska innehålla fördjupad kunskap om NPF. Partiet vill även investera i forskningsskolor som fokuserar på att utveckla metoder och samla kunskap om NPF, med en årlig kostnad på 200 miljoner kronor.
Socialdemokraterna föreslår att skolledare ska få en skyldighet att anmäla allvarliga missförhållanden, liknande systemet inom vården, genom en ”Lex Edico”.
Förutom de 200 miljoner kronorna årligen uppger Socialdemokraterna att de satsar tre miljarder mer på skolan än Tidöpartierna.
Fakta: Detta är NPF
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) omfattar en bred grupp tillstånd, som adhd, autism, dyslexi, tics och Tourettes syndrom. Dessa tillstånd påverkar hjärnans och nervsystemets funktioner, vilket kan leda till svårigheter med koncentration, överkänslighet för intryck och utmaningar med att reglera känslor.
I den aktuella granskningen används det bredare begreppet neuropsykiatriska svårigheter, vilket inkluderar även dem som saknar – och kanske aldrig får – en formell NPF-diagnos.
Källor: SPSM, Skolinspektionen, TT.