Kaffet är nu ”rekorddyrt” säger både handeln och leverantörerna, men pekar på varandra när det kommer till frågan om vem som höjt priset.
– Det är inte konstigt att det engagerar. Kaffe är en del av vår kultur, säger Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs.
Kaffepriset skjuter i höjden. Enligt Ulf Mazur vid Matpriskollen har priset på kaffe i butik gått upp 10 procent de senaste två månaderna, och ytterligare höjningar väntas i veckan. Både handeln och kaffeleverantörerna bekräftar bilden av ”rekorddyrt” kaffe men anger också samma grundanledning: Råvarupriset.
Klimatförändringar har slagit hårt mot skörden i Brasilien, världens största producent av kaffebönor. Färre bönor ger ett dyrare råvarupris vilket ger höjda priser i alla led i kedjan. Det senaste halvåret har priset på råkaffe gått upp med 100 procent, säger Anders Thorén.
– Råkaffedelen utgör 70 procent av vår kostnad, säger han.
Prishöjare
Den bilden bekräftas av Erica Bertilsson, kommunikationsdirektör på Arvid Nordquist:
”70–80% av produktionskostnaden för kaffet är råkaffepriset”, skriver hon i ett mejl till TT.
Bertilsson, och andra leverantörer som TT varit i kontakt med, pekar på att det är handeln som nu valt att höja priset för slutkund.
Handeln i sin tur, pekar på leverantörerna.
”Priset i butik sätts så klart av varje kedja eller butik, men att konsumentpriserna ökar nu är ju så klart en direkt följd av att priserna från leverantör nu har ökat”, skriver Axfoods presschef Magnus Törnblom i ett mejl till TT.