EU-parlamentet ser ut att stödja ett svenskt initiativ från Socialdemokraterna och Moderaterna som vill låta medlemsländerna behålla 15-årsgränsen för A-traktorer. Förslaget är ett svar på EU-kommissionens planer att höja åldersgränsen, där Socialdemokraterna har varit drivande i att skapa flexibilitet för nationella beslut.
I början av året väckte EU-kommissionens förslag stor uppmärksamhet. Förslaget presenterades som en del av ett större initiativ för att minska antalet dödsolyckor i trafiken, vilket även skulle få konsekvenser för svenska A-traktorer, eller epa-traktorer som det också kan kallas.
Höjd hastighetsbegränsning
Förslaget, som godkändes av Europaparlamentet, innebär en åldersgräns på 16 år och krav på ett B1-körkort, vilket innebär att föraren måste genomgå en uppkörning innan de får köra. I dagsläget räcker ett moppekörkort eller traktorkort.
Samtidigt föreslås en höjning av maxhastigheten till 45 kilometer i timmen.
EU-parlamentets två största partigrupper, EPP och S&D, har nu ställt sig bakom ett svenskt förslag från Moderaterna och Socialdemokraterna om att behålla 15-årsgränsen för A-traktorer. Förslaget går ut på att låta varje medlemsland själva bestämma vilken åldersgräns som ska gälla.
– Medlemsstaterna får möjlighet att justera åldersgränsen från 15 upp till 18, säger Socialdemokraternas EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) under en pressträff tillsammans med Tomas Tobé (M).
Med detta verkar EU-parlamentets stöd vara säkrat, även om det inte är garanterat. För att ändringen ska bli verklighet måste EU:s medlemsländer i det så kallade ministerrådet godkänna förslaget i förhandlingarna med EU-parlamentet och EU-kommissionen.
Vad är en A-traktor?
- En A-traktor är en modifierad bil som enligt lag inte får köras snabbare än 30 kilometer i timmen. På bara några år har antalet A-traktorer i Sverige fördubblats, och det finns nu över 50 000 registrerade fordon, enligt Transportstyrelsen. Samtidigt har antalet olyckor med A-traktorer ökat markant.
- Mellan 2017 och 2021 omkom sex personer i trafikolyckor där A-traktorer var inblandade. Under hösten 2022 skedde ytterligare fyra dödsolyckor på bara tre veckor, där ungdomar miste livet.
- Mot bakgrund av detta fick Transportstyrelsen i slutet av 2021 i uppdrag av regeringen att utreda skärpta säkerhetskrav för A-traktorer. I november 2022 presenterade myndigheten sina förslag, som inkluderar krav på bilbälten, högst en passagerare per säte, vinterdäck och nya tekniska regler för att försvåra trimning av fordonen.