NyheterPressbyrån vill sluta sälja cigaretter

Pressbyrån vill sluta sälja cigaretter

Kedjorna Pressbyrån och 7-Eleven kommer att börja fasa ut sin försäljning av cigaretter. På sikt innebär det ett totalt försäljningsstopp.

– Vi vill verka för att produkterna försvinner från marknaden, säger vd:n Anna Wallenberg.

Utfasningen innebär att Reitan Convenience, som är franchisegivare för Pressbyrån, 7-Eleven och den senaste kiosksatsningen PBX, kommer sluta att ta in fler cigarettprodukter eller -varumärken från och med 2026.

– Målet är att helt sluta med försäljningen av cigaretter, enligt Reitans Sverige-vd Anna Wallenberg.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen. Vi ser även att det finns vissa länder som inför olika former för förbud mot rökning, till exempel progressiva åldersförbud, säger hon.

Bland annat Storbritannien och Nya Zeeland har velat införa lagar som innebär förbud för unga att få köpa tobaksprodukter.

Kan leda till reaktioner

– 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning kommer i dag från cigaretter, resten kommer från snus, nikotin och andra rökfria alternativ.

Enligt Anna Wallenberg har försäljningen av cigaretter gått ner stadigt de senaste åren. Men hon tror ändå att beskedet kan leda till reaktioner bland kunderna.

– Visst kan det bli det men på sikt kommer det nog att uppfattas som något positivt, säger hon.

– Framåt kommer konsumtionen att gå ner och vi vill gärna verka för att produkterna försvinner från marknaden.

Produkter med palmolja ska bort

Förutom utfasningen av cigaretter kommer även produkter som innehåller palmolja att försvinna från kioskerna från och med 2027. Palmolja finns i en mängd produkter som återfinns på butikshyllorna, bland annat i choklad, chips och kakor. Marabou och Cloetta använder fortfarande palmolja i vissa av sina produkter.

Om vissa leverantörer inte byter ut palmoljan i sina produkter kan det innebära att de försvinner ur Pressbyråns och 7-Elevens sortiment, enligt Anna Wallenberg.

– Vilka produkter det kan röra sig om är för tidigt att säga. Vi har en nära dialog med våra leverantörer om hur man kan fasa ut palmoljan.