Priset på bensin och diesel fortsätter att öka. Under valrörelsen 2022 lovade högerpartierna att drivmedelspriserna skulle sänkas med upp till tio kronor litern direkt efter valet.
Idag vet vi att löftena från högern var osanna – Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna har inte lyckats sänka priserna på drivmedel, som idag är högre än på valdagen.
Men många högeranhängare menar att priserna skulle varit ännu högre om Socialdemokraterna fått bestämma – men stämmer verkligen det?
Skulle drivmedlen vara dyrare om Socialdemokraterna haft makten?
Svar: Nja
Det är omöjligt att säga om bensinpriserna skulle varit högre med en S-regering.
Vad man däremot kan säga är att den nuvarande regeringens stora skattesänkningar har liten effekt på priset. Skattesänkningar är däremot bra nyheter för rika personer och för bensinbolagen.
Forskare vid Handelshögskolan har konstaterat att skattesänkning på drivmedel är ineffektivt om man vill sänka bensin- och dieselpriserna, och att skattesänkningar mest gynnar höginkomsttagare i städer, skriver tidningen Extrakt.
Bara för att skatten sänks betyder inte det att bensinbolagen kommer att sänka sina priser.
Skattesänkningarna är dessutom väldigt dyra för staten och riskerar att andra viktiga samhällsfunktioner blir sämre, något som kan göra livet sämre för medborgarna.
Det är möjligt att bensinen och dieseln hade varit marginellt dyrare med en Socialdemokratisk regering, men samtidigt hade S istället satsat på stora stöd till personer som faktiskt behöver bilen.
Socialdemokraterna föreslog annan metod
I november 2022 föreslog Socialdemokraterna en ”tankrabatt” istället för stora skattesänkningar. Det hade gett 2 000 kronor till bilförare som tjänar under 50 000 kronor i månaden och som bor i glesbygd. Alltså en mer specialanpassad satsning för att möta bilisternas behov.
Att försöka sia om vad bensinen hade kostat i en alternativ verklighet där Socialdemokraterna styr är så gott som omöjligt, men med tankrabatt hade de som verkligen behövde stöd kunnat få ett välkommet tillskott.
Högerregeringen med stöd av SD vill inte ha någon rabatt på att tanka, utan vill istället ha stora skattesänkningar, som riskerar att endast öka på vinsterna för oljeimperierna och skurkstater.
Skulle Socialdemokraterna höjt reduktionsplikten?
Svar: Nej
Även här blir svaret med största säkerhet nej. Redan 2022 meddelade Socialdemokraterna att man ville pausa höjningen av reduktionsplikten. Det är inte troligt att man hade höjt reduktionsplikten över överskådlig framtid.
Att Socialdemokraterna skulle ha fortsatt höja reduktionsplikten är alltså inte sant, och att ”anta” att Socialdemokraterna skulle höjt reduktionsplikten i framtiden ger bara en fiktiv siffra.
Kommer sänkt reduktionsplikt sänka priset på drivmedel?
Svar: Kanske, men förmodligen inte
Att reduktionsplikten sänks på bensin kommer förmodligen inte märkas alls på priset.
– Prisskillnaden kommer drunkna i generella justeringar som sker dagligdags. Om kronan försvagas, råoljan går upp i pris eller etanol blir dyrare så märks ingen skillnad. Många väljare hade nog förväntat sig mer kraftfulla åtgärder mot de höga priserna, säger Riksförbundet M Sveriges hållbarhetsansvarige Carl-Erik Stjernvall till Di.
Regeringen själva har sagt att priset på diesel kan sänkas med fyra kronor, men det är bara ett räkneexempel. En höjd efterfrågan kan snarare höja priset på diesel, samtidigt som det ökade världsmarknadspriset och den svaga kronan riskerar att äta upp sänkningen.
– Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av den siffran, säger Preems presschef Dani Backteg till Svenska Dagbladet.
Genom att sänka reduktionsplikten riskerar också Sverige att gå miste om 38 miljarder i EU-stöd – pengar som hade kunnat hjälpa vanligt folk att få det bättre.