S-regeringens nya reseersättning skulle innebära att även de som pendlar kollektivt skulle kunna få ersättning. Men nu skrotas reformen av M, KD, L och SD.
Så sent som i juni antog riksdagen S-regeringens förslag om en förenklad och förbättrad reseersättning. Förslaget antogs med stor majoritet, men nu är det annat ljud i skällan.
Den nya högerregeringen men Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna samt stödpartiet Sverigedemokraterna har beslutat att riva upp det nya systemet och behålla det gamla.
Beslutat drabbar främst landsbygden och de som pendlar med tåg eller buss. Det gamla systemet var nämligen särskilt lönsamt för höginkomstagare i storstadsregioner som, trots tillgång till bättre kollektivtrafik, valde att pendla med bil.
I det nya förslaget får den här gruppen dessutom en extra guldkant då milersättningen höjs.
– Det är ett slag i magen på alla de löntagare som hade räknat med att reseavdraget skulle förbättras kraftigt vid årsskiftet, säger Socialdemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson Mikael Damberg till Aftonbladet.
Regeringspartierna och SD har skickat förslaget på remiss och det föreslås träda i kraft första januari 2023.
För den som tar buss eller tåg till jobbet betyder högerregeringens förslag att plånboken blir rejält tunnare. Enligt Fredrik Olovsson, socialdemokratisk riksdagsledamot och gruppledare i Näringsutskottet, förlorar en tågpendlare i Mälardalen mellan ett- och tvåtusen kronor i månaden.