Bussolyckan: ska varit utrustad med en säkerhetsbarriär

Bussen i olyckan som krävde tre människoliv i fredags var utrustad med en säkerhetsbarriär och kunde inte köra fortare än 20 kilometer i timmen, säger SL:s vd Erik Norling till SVT.

SL-bussen hade så kallad geofencing, en teknik som man även kan hitta på till exempel elsparkcyklar och som gör att det inte går att köra över en viss hastighet inom ett visst område. Där olyckan inträffade ska bussen inte ha kunnat köra snabbare än 20 kilometer i timmen.

– Den typen av barriärer, vi behöver se om det finns någon anledning att se över dem framåt, säger Norling i SVT:s morgonstudio.

Det var i fredags eftermiddag som bussen rammade en busskur på Valhallavägen i centrala Stockholm och tre personer miste livet.

Identifieringen av dödsoffren blir klar tidigast under måndagen, enligt polisen.

Chauffören av bussen har släppts, men är fortfarande misstänkt för vållande till annans död och vållande till kroppsskada.

Senaste