Patienterna ger sjukvården i Region Stockholm högre betyg på nästan alla områden, enligt nya siffror.
Förtroendet växer, fler anser att väntetiderna är rimliga och att vården på akutsjukhusen håller hög kvalitet, rapporterar Mitt i.
– Att förtroendet för vården har ökat i Region Stockholm är ett kvitto på vårdpersonalens viktiga jobb, men också på att det spelar roll vem som styr, säger Socialdemokraternas sjukvårdsregionråd Talla Alkurdi till Morgon-Tidningen.
Enligt organisationen Sveriges kommuner och regioners (SKR) senaste enkät anser 89 procent av invånarna i Stockholmsområdet att de får den vård de behöver. Det är en ökning med fem procentenheter jämfört med de två föregående åren.
Ännu tydligare är uppgången i förtroendet för sjukvården i regionen, som stigit från 62 till 69 procent.
– Det är en ökning med sju procentenheter sedan 2023 års undersökning. I landet som helhet var ökningen fem procentenheter, säger Talla Alkurdi.
Även upplevelsen av väntetider har förbättrats, där andelen som anser att sjukhusens tider för besök och behandling är rimliga har ökat från 49 till 56 procent.
Nöjdare akutpatienter
En annan patientenkät visar att besökare på regionens akutmottagningar blivit mer nöjda de senaste två åren. Betygen har stigit inom områden som tillgänglighet, bemötande och delaktighet.
– Det sammanfaller med att väntetiderna har kortats. Jämfört med 2022 går det snabbare att få en läkarbedömning på akuten och den totala väntetiden har minskat med 20 minuter, säger Talla Alkurdi.
– När vi tog över styret i region Stockholm gick akutsjukhusen på knäna. 600 vårdanställda hade varslats mitt i en högkonjunktur. Bland det första Mittenkoalitionen gjorde var att genomföra ett historiskt räddningspaket på två miljarder till akutsjukhusen. Nu handlar det om att fortsätta värna vårdpersonalen, som är vårdens viktigaste resurs, säger Talla Alkurdi.
Fakta: Vad säger siffrorna?
- Patienternas övergripande omdöme om regionens akutmottagningar har förbättrats, med en ökning från 77 till 82 mellan 2022 och 2024.
- Tillgängligheten får också högre betyg och har stigit från 82 till 86 under samma period.
- Liknande förbättringar syns inom områden som delaktighet, emotionellt stöd, information samt respekt och bemötande.
Undersökningen, genomförd hösten 2024, bygger på 2 253 enkätsvar från patienter på akutmottagningar.
(Källa: Nationell patienenkät, Sveriges regioner i samverkan; Mitt i.)