GranskningYoutube, Tiktok och Roblox – så sprids desinformation till barn

Youtube, Tiktok och Roblox – så sprids desinformation till barn

Barn och unga använder andra sociala medier än äldre generationer, men det betyder inte att de är fria från att utsättas för ”fake news” och desinformation.

Unga svenskar växer upp i en digital värld. Deras värld skiljer sig dock en hel del från de äldre generationerna, visar en rapport från Internetstiftelsen.

Facebook, den plattform som är allra mest använd bland äldre målgrupper, är inte alls lika populär bland yngre. Istället dominerar appar som Snapchat, Tiktok och spelappen Roblox.

Att barn och unga konsumerar ett helt annat innehåll än sina föräldrar betyder dock inte att de inte exponeras för lika mycket, eller till och med mer, desinformation.

Kamp mot “fake news”

Google-ägda Youtube är en enorm plattform med över två miljarder användare varje månad. De mesta av de en miljard timmar video som användarna kollar på varje dag är olika typer av underhållning, men det finns även mörkare sidor hos medie-jätten.

De senaste åren har Youtube stängs av flera högerextrema konton och arbetat mot spridning av desinformation och falska nyheter, men långt ifrån allt missvisande material är borta.

Enligt Youtube själva är det bara 0,21 procent av visningarna som är av material som sedan plockas bort för att de bryter mot plattformens regler. Men eftersom Youtube är så enormt är betyder det att 21 miljoner timmar missvisande material visas varje dag.

Bland svenskar födda på 00-talet är det 94 procent som använder Youtube. Även hos de som är födda på 10-talet är Youtube absolut mest populär. Det är alltså stor risk att även mycket unga ser vilseledande material.

Tiktok tar över

Appen Tiktok har rusat i popularitet och används idag av två tredjedelar av alla födda på 00-talet. Appen, som är kanske mest känd för dansklipp, är idag en stor spridare av desinformation.

Innehållet på appen har kartlagts bland annat av Newsguard, som rankar olika medier efter trovärdighet. 

Ett test visade att ett helt nyskapat konto på Tiktok som inte interagerade med något utan bara scrollade bland inlägg redan efter 40 minuter började visa falska nyheter om Rysslands invasion av Ukraina.

Newsguards VD Stephen Brill är inte imponerad av hur Tiktok hanterar desinformationen:

– Det handlar antingen om inkompetens, eller om något mycket värre, säger Brill till Time Magazine.

Saken kompliceras av att Tiktok ägs det kinesiska bolaget Bytedance, som tillåter väldigt lite insyn. Bytedance har försökt distansera sig från kinesiska staten, och ska ha gjort motstånd när den kinesiska ledningen ville använda plattformen för propaganda riktat mot väst.

Desinformation till barn

Det är hela 62 procent av barnen som är födda på 10-talet som använder spelappen Roblox. På appen, som nästan uteslutande vänder sig till barn, kan man skapa och spela spel och kommunicera med andra användare. 

Appen har fått kritik för att den uppmanar barn till att spendera riktiga pengar för att köpa exempelvis kläder till sin avatar. Dessa så kallade mikrotransaktioner kan i slutänden bli stora belopp.

Roblox har hamnat i blåsväder för förekomsten av såväl bedrägerier som grooming på appen. Nu finns även tecken på att appen används för att sprida desinformation, men det görs på ett lite annorlunda sätt.

Nyligen tog plattformen ner två spel som lät användarna spela som ryssar eller ukrainare i en ukrainsk stad. Under två veckor spelades ett av spelen mer än 90 000 gånger.

Roblox försöker möta desinformationen genom initiativ för att öka källkritiken hos användarna. Hur bra det kommer gå är ännu för tidigt att säga, men med tanke på hur det ser ut hos de andra plattformarna är det svårt att vara optimistisk om att desinformationen ska stoppas.

Om du som förälder behöver stöd för att tala med ditt barn om hur de använder sociala medier finns bra information bland annat hos Bris och Rädda barnen.