Regeringen och Sverigedemokraterna bryter sina vallöften om kraftigt reducerade drivmedelspriser.
– När man går till val så säger man en sak innan valet, sen genomförs valet, så säger man en sak också efter valet.
De odödliga orden uttalades av Liberalernas partiledare Johan Pehrson på den pressträff där Tidöavtalet presenterades. Och aldrig har väl en mening kunnat sammanfatta en regerings första stapplande steg bättre.
Innan valet kom många högerutspel om sänkta drivmedelspriser. Sverigedemokraterna ville se diesel som var tio kronor billigare vid pump och en permanent sänkning av drivmedelsskatten med två kronor.
Moderaterna gick till val på att sänka bensinpriset med fem kronor litern och Kristdemokraterna hängde på och krävde fem kronor billigare bensin och nio kronor billigare diesel.
När den nya regeringen tillsammans med SD på torsdagen presenterade sitt första budgetutspel stod därför föga förvånande drivmedelspriserna i centrum.
Men i det faktiska förslagen bryts alla vallöften. Det blir inte en sänkning med några tre, fem, nio eller tio kronor. Regeringen och SD:s sänkning beräknas ge en enda krona billigare bensin vid vid pump.
Och i realiteten är sänkningen till och med höjning.
Dyrare än under sommaren
För att mota de höga drivmedelspriserna införde Magdalena Anderssons regering en tillfälligt sänkt drivmedelsskatt i maj 2022. Den tillfälliga sänkningen sträckte sig till sista september och när sänkningen löpte ut höjdes bensinpriset med 131 öre.
Den sänkning med en krona som regeringen utlovar från och med årsskiftet är alltså lägre än den sänkning som gjordes av S-regeringen. Jämfört med sommarens priser betyder regeringens sänkning i realiteten en höjning med omkring 30 öre vid pump.
I juni, alltså innan valet, skrev representanter för KD om denna satsning att ”regeringens förslag, att sänka priserna med lite drygt en krona litern, är pinsamt dåligt, ett slag i luften”.
Den nya regeringens första, stora utspel betyder alltså att drivmedelspriserna kommer att vara högre än när de vann valet.