NyheterRegeringen satsar 4 miljarder på nytt reseavdrag – kommer gynna landsbygden

Regeringen satsar 4 miljarder på nytt reseavdrag – kommer gynna landsbygden

Regeringen föreslår ett nytt reseavdrag som är lika oavsett om man tar bilen till jobbet eller använder kollektivtrafik.Omkring 260 000 fler än i dag beräknas få del av det.

–Det är den största reformen på decennier, säger finansminister Mikael Damberg på en pressträff.

Dagens reseavdrag baseras på att tidsvinsten att ta bilen framför kollektivtrafik måste överstiga två timmar och avdrag för göras på högst 11 000 kronor.

I dag är nästan en tredjedel av reseavdragen som görs på deklarationen fel, enligt Damberg.

– Dagens system är för svårt och krångligt.

Enligt honom är reformen bra för landsbygden, klimatet och för att alla ska ha råd att ta sig till jobbet.

Det nya ”reseavdraget” är egentligen en skattereduktion som baseras helt på avståndet mellan bostad och arbetsplats. Inte på kostnaderna för resan.

– Till skillnad från dagens reseavdrag ger det nya lika stora avdrag oavsett den resandes inkomst till skillnad från dagens system som kan ge mer för höginkomsttagare, vilket inte är rimligt, säger Damberg.

Oavsett färdmedel

Det nya reseavdraget gäller oavsett om man tar bil, kollektivtrafik, cykel eller annat färdmedel till jobbet. Därför gynnas de som använder billiga transporter, till exempel samåker.

Avståndet mellan bostad och arbetsplats måste dock minst vara 3 mil enkel resa i storstadskommunerna i och runt Stockholm, Göteborg och Malmö, och 1,5 mil i övriga landet. Finansministern vill dock inte säga att det finns några förlorare på systemet.

Förslaget finns i en lagrådsremiss som regeringen beslutade om på torsdagen. Den utgår från en skattereduktion på fem kronor milen och att man får reduktionen för resor upp till åtta mil enkel resa.

Regeringen kommer dock att senare i år att lägga fram ett förslag om att höja skattereduktionen till åtta kronor milen och avståndsgränsen till 12 mil. Det innebär att det nya reseavdraget beräknas bli 4,1 miljarder kronor dyrare för staten än dagens system.

– Det är en betydande förstärkning för de med långa avstånd, säger Mikael Damberg.