Ulf Kristerssons regering har börjat rulla ut sina budgetutspel, och Sveriges landsbygd ser ut att bli de stora förlorarna.
Tio av ministrarna i Ulf Kristerssons regering är stockholmare, och det ser ut som att det kommer få rejält genomslag i den politik som de kommer att föra. Åtminstone om man ska döma efter de första förslag som den nya regeringen har lagt.
Det har varit en mörk vecka för de svenskar som lever utanför storstadsregionerna. Allt började den 18 oktober när den nya regeringen presenterades.
Förutom en kraftig slagsida för personer som bor i Stockholm saknar norra Sverige helt representation i högerregeringen. Det närmaste man kommer en norrlänning är moderaten Carl-Oskar Bolin som bor i Borlänge, som ligger i Svealand.
– Jag tror att man ska tolka det som att landsbygdsfrågor och regional politik inte är ett prioriterat område för den här regeringen, jag tror de har fokus någon annanstans, säger författaren och debattören PO Lidholm till SVT.
Brutna löften om bensinpriset
Bara veckor innan valet lovade såväl Moderaterna som Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna kraftigt sänkta priser på bensin och diesel. När förslaget presenterades visade det sig att dessa löften var luftslott.
Istället för den av SD utlovade sänkningen på 6,50 kronor per liter på bensin föreslog regeringen en sänkning som de menar skulle ge en krona billigare bensin vid pump. I själva verket är det en skattehöjning jämfört med de nivåer som gällde när de vann valet.
Satsningen, som är så liten att få ens kommer kunna uppfatta skillnaden, beräknas kosta 6,7 miljarder kronor under nästa år.
Höga drivmedelspriser drabbar självklart de som inte kan klara sig utan bil. Där är personer boende i glesbygden överrepresenterade.
Slår mot kollektivtrafiken
Men även i glesbygden borde det vara möjligt att åka kollektivt. Trots avstånd och färre invånare bör det finnas god tillgång till service, och där ingår möjligheten att förflytta sig utan att ha egen bil.
Högerregeringen väljer att helt slå undan benen för de som väljer att resa mer kollektivt, och exempelvis arbetspendla med buss eller tåg.
I somras röstade M, L och KD för den dåvarande S-regeringens förslag om ett nytt reseavdrag som gjorde det möjligt att få ersättning även om du pendlade med buss eller tåg.
Nu skrotas reseavdraget av högerregeringen och därmed missgynnas bussåkare på landsbygden medan bilåkare i städer istället får mer i plånboken.
Elstöd bara till söder
En annan av den nya regeringens stora valfrågor var energipriserna och att hushållen ska kompenseras. Förvirringen var stor när regeringens modell för hur detta ska gå till presenterade under torsdagen.
Istället för hjälp med vinterns räkningar ska alla med ett el-abonnemang kompenseras retroaktivt för sin förbrukning förra året. Det är långt från det som utlovades i valrörelsen, och även långt från den breda och EU-förankrade lösning som Magdalena Andersson föreslog.
Aftonbladets Lena Mellin kallar stödet för “ett fiasko” och pekar på att de flesta inte är oroliga över de räkningar de betalade förra året utan över årets räkningar som riskerar att bli mångdubbelt större.
– Jag har mycket svårt att tro att någon enda väljare hade det klart för sig när de gick till vallokalen, säger hon i Aftonbladet.
Men boende i landets norra delar behöver inte oroa sig för hur stödet ser ut eller när det kan betalas ut – de kommer nämligen inte få något alls. För boende i elprisområde 1 och 2 kommer det inte bli en enda krona i kompensation.
Det finns ingen information om det kommer att bli något elstöd för årets räkningar, men om det blir av kommer den utbetalningen troligen först under det sena 2023. Det är en klen tröst för de många hushåll som har svårt att klara ekonomin just nu.