En ny undersökning från Novus visar att Elon Musk har ruckat svenskarnas tilltro till bilmärket Tesla, rapporterar TT.
Novus har undersökt hur drygt 1 000 svenskar ser på Elon Musk och Tesla, där han är huvudägare, och jämfört resultaten med en liknande mätning i januari. Skillnaden är inte liten.
Musks uppmärksammade Hitlerhälsning på scen under Donald Trumps installationsceremoni har fått många svenskar att omvärdera sin syn på Tesla.
Andelen med en positiv inställning till bilmärket har fallit med 8 procentenheter till 11 procent, medan andelen med en negativ uppfattning har ökat med hela 16 procentenheter. Nu har 63 procent av svenskarna en negativ bild av Tesla.
Den mest påtagliga attitydförändringen syns hos unga vuxna (18–34 år) och personer i yngre medelåldern (35–49 år).
– Det är bör vara väldigt viktiga målgrupper för Tesla, så på så sätt är det väldigt synd för varumärket, säger Ieva Englund, varumärkesexpert och affärsrådgivare på Novus, till TT.
– Varumärket Tesla tar på sig en oproportionerligt stor del av de negativa associationerna, trots att kritiken primärt riktas mot Elon Musk. I data från Retriever ser vi att i en tredjedel av alla artiklarna om honom nämns även Tesla, vilket är anmärkningsvärt, fortsätter hon.
Fakta: Svenskarnas inställning till Tesla
- 63 procent svarade att de är negativt inställda
- 22 procent svarade att de är neutralt inställda
- 11 procent svarade att de är positivt inställda
Källa: Novus/TT.