Efter ett 2024 präglat av skenande förluster, produktionsproblem, jättevarsel och konkursskydd ska nu batteritillverkaren Northvolts ägare säga sitt.
En extra stämma ska i dag avgöra om det är dags att ge upp försöken att rädda bolaget.
Stämman inleds vid klockan 13. Ägarna har två alternativ att rösta på, enligt Erik Zsiga, presschef på Northvolt: fortsätta verksamheten eller likvidation.
”Behöver mer information”
Om beslutet blir likvidation av Northvolt – med tusentals anställda i Skellefteå och Västerås – kommer en likvidator att ersätta bolagets styrelse och vd. Likvidatorn ska sälja alla tillgångar, för att med intäkterna betala en så stor andel av bolagets skulder som möjligt. Om något mot förmodan skulle bli över efter det, ska detta överskott fördelas mellan bolagets ägare.
”Vår dialog med Northvolt fortsätter med utgångspunkten att skydda investerade värden genom att ta ansvar och bidra till Northvolts bästa på lång sikt. Vi fortsätter bevaka situationen och behöver mer information innan vi kan ta ställning”, skriver Jenny Askfelt Ruud i ett mejl till TT.
Askfelt Ruud är ordförande i de fyra statliga AP-fondernas gemensamma ägarbolag ”4 to 1 Investments”, som totalt har satsat 5,8 miljarder på Northvolt och i dagsläget äger 3,7 procent av batteritillverkarens aktier.
Avböjer kommentar
Från de två största ägarna – tyska Volkswagen, amerikanska Goldman Sachs och svenska Vargas Holding – är det inför extrastämman locket på.
”Inga kommentarer”, är beskedet från Goldman Sachs.
”Vi kommenterar inte våra partner, investeringar eller underleverantörer”, skriver en talesperson för VW i ett mejl till TT.
Vargas Holding, med den svenske finansmannen Harald Mix, sitter på 7,2 procent av aktierna. Mix har tidigare uttalat sig positivt om Northvolts försök att få till en rekonstruktion under konkursskyddet i USA. Men nu vill bolaget inte kommentera läget.
Northvolt ansökte i höstas om konkursskydd i en domstol i Texas enligt Chapter 11 i USA:s konkurslag, med ett skuldberg på cirka 60 miljarder kronor. Inför ansökan försökte den krisdrabbade batteritillverkaren under flera månader förgäves få in nytt kapital och nya lån för att inte gå omkull.
Fakta: 6 000 anställda, de flesta i Skellefteå
Batteritillverkaren Northvolts kris tog fart sedan den tyska storkunden BMW i juni dragit tillbaka en order värd över 20 miljarder kronor på elbilsbatterier, till följd av kvalitets- och produktionsproblem.
I slutet av december fick Northvolt – efter förhandlingar i en konkursdomstol i Texas – klartecken från fordringsägare att fortsätta betala anställda, nyckelleverantörer, skatter och försäkringar samt allmännyttiga tjänster för att kunna fortsätta driva verksamheten under konkursskyddet.
Northvolt siktar på att slutföra rekonstruktionen, som sker enligt Chapter 11 i USA:s konkurslag, under första kvartalet 2025.
Merparten av Northvolts nästan 6 000 anställda jobbar på batterifabriken Northvolt Ett i Skellefteå:
Skellefteå: 3 400 anställda
Västerås 1 100 anställda
Stockholm: 750 anställda
Gdansk: 350 anställda
Montreal: 130 anställda
Heide/Hamburg: 95 anställda